Sunday, 3 November 2013
Samhällsengagemang:
Hur behandlas kunder och anställda?
En sak jag märkte när jag jobbade på Skapa Glädje var att de har väldigt bra kundservice och att personalen inte var blyga när de pratade med sina kunderna och detta tycker jag är en väldigt viktig egenskap som alla anställda måste ha. Det hände en gång att de var en kund som kom in och sa att hon ville köpa gravljus som var gjorda i stearin, likadana som hon hade köpt där tidigare. Men då förklarade Mia att de har aldrig sålt något sånt ljus och frågade om hon kanske menade dom som var gjorda av olja men kunden sa att de ej var dom och var fortfarande övertygad om att hon har köpt såna ljus där tidigare, det slutade med att kunden blev arg och frustrerad men de anställda fortsatte att vara lika trevliga mot kunden som de hade varit tidigare. Alla anställda verka trivas med sitt jobb på Skapa Glädje, alla kom in med en glad och positiv attityd mot sitt arbete även om de var sjuka och hellre skulle vilja vara hemma och vila. Från min synvinkel tycker alla om att jobba på Skapa Glädje, Mia som är chefen är väldigt trevlig och förstående, när nån i personalen behöver nåt eller om de skulle bli sena meddelar de alltid hon i god tid och verkar inte vara rädd för henne. Detta märkte jag också under de 2 veckorna jag var på PRAO där eftersom att de alltid skämtar med deras chef Mia, och hon med dom.
Hur blir du mottagen som ung prao-elev?
Under min tid hos Skapa Glädje tyckte jag att jag blev behandlad precis som alla andra och till och med lite lyxigare eftersom att jag blev som en gratis extra hjälp till dom. De två veckorna jag spenderade där var väldigt trevliga och jag fick en nära arbetskamrat som också var ny och nervös men i övrigt var alla trevliga och frågade alltid om hur saker och ting gick för mig och om jag behövde någon hjälp. De skämtade också om hur ungdomar är och hur deras barn var så envisa precis som oss tonåringar.
På vilka sätt bidrar du med något för andra på din prao-plats?
Jag tycker att jag bidrog som en extra hjälp och en till person att vara social med. Oftast var det bara 2 eller 3 personer som jobbade på övervåningen men med mig blev det 4 och vi alla hjälptes åt att packa upp varorna som alltid fanns där.
Hur många anställda har företaget?
Det fanns 9 personer som jobbade där under de 2 veckorna jag arbetade där, 5 eller mindre som alltid jobbade på övervåningen och 4 som jobbade på andra våningen. Men de finns även annan personal som bara jobbar där någon gång då och då som jag aldrig fick träffa, men i helhet skulle jag säga att de finns minst 12-15 anställda.
Vilka yrkesgrupper finns det?
Det finns 2 våningar, gatuplanen och Panduro lagret. De som jobbade på gatuplanen tog hand om all heminredning, kostymer, jul dekorationer, smink, spel, kort, kontor saker,servetter mm.
Men på Panduro lagret fanns allt pyssel, baknings saker, färg och tryckeri.
Finns olika nationaliteter representerade?
De som är anställda är för det mesta hel svenskar eller härstammar från Finland men har blivit finn svenskar eftersom att hela deras släkt har bott i Sverige väldigt länge.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment